افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تنها با دو هفته بی تحرکی

 18 مه 2017 - تحقیقات نشان می دهد که دو هفته توقف ورزش می تواند افراد جوان و سالم را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دهد. یافته های حاصل از یک مطالعه ی جدید در دانشگاه لیورپول باعث شد کارشناسان به مردم اصرار کنند که از نشستن طولانی مدت برای حفظ سلامت خود پرهیز نمایند.محققان دریافتند غیر فعال بودن فقط برای دو هفته همچنین می تواند خطر بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش دهد.

در این کارآزمایی 28 فرد سالم و فعال، با متوسط سنی 25 سال و شاخص توده ی بدنی 25Kg/m2 (BMI)   شرکت داشتند.به همه افراد شرکت کننده، یک دستگاه بازوبند برای ثبت میزان فعالیت بدنی داده شد و بررسی های منظم برای اندازه گیری چربی بدنی، توده ی عضلانی و سرعت بهبود بدن با انجام ورزش، صورت گرفت.

از شرکت کنندگانی که عادت به پیاده روی به میزان 10،000 قدم در روز داشتند، خواسته شد تعداد گامهای خود را تا 80 درصد کاهش داده و به 1500 قدم در روز برسانند. بطوریکه متوسط زمان ورزش روزانه از 161 دقیقه به 36 دقیقه در روز کاهش یافته و زمان کم تحرکی به طور متوسط به 129 دقیقه افزایش یابد.

تغییرات در بدن، پس از کاهش ورزش، شامل از دست دادن توده عضلانی و افزایش چربی کل بدن، عمدتا در اطراف بخش مرکزی بدن بود که یک عامل خطر عمده برای بیماری های مزمن می باشد.

دکتر Cuthbertson، از موسسه ی پیری و بیماری مزمن دانشگاه لیورپول، که سرپرستی این پژوهش را بعهده داشت، گفت: در یک گروه از افراد جوان و سالم که از لحاظ جسمی فعال بوده و به دستورالعملهای فعالیت بدنی، عمل می کردند، فقط 14 روز افزایش رفتارهای بی تحرکی موجب کاهش قابل توجه اما کوچک تناسب اندام می شود که با کاهش توده ی عضلانی و افزایش چربی بدنی همراه است، این تغییرات می تواند به بیماریهای متابولیکی مزمن و مرگ و میر زودرس منجر شود.

نتایج این تحقیق بر اهمیت فعالیت جسمی و عواقب خطرناک رفتار بی تحرکی مداوم، تاکید دارد. محققان می گویند: فعالیت بدنی روزانه  کلید پرهیز از عوارض بیماری و سلامت است و مردم باید از نشستن برای مدت زمان طولانی پرهیز کنند. این یافته ها در کنگره ی اروپایی چاقی در پورتو ارائه شد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/may/two-weeks-of-sedentary-behaviour-can-increase-type-2-diabetes-risk-90568653.html